Afname groei sponsorbestedingen in 2014

07 januari 2014

De sponsorbestedingen wereldwijd lieten in 2013 een groei van 3,9% zien naar $53,1 miljard. Iets minder dan de 4,2% die het Amerikaanse onderzoeksbureau IEG vorig jaar voorspelde. De verwachting is dat in 2014 de wereldwijde sponsoruitgaven groeien naar $55,3 miljard. Dat blijkt uit de nieuwste 29e, jaarlijkse, terugblik en voorspelling over de ontwikkelingen in sponsorbestedingen van IEG.
In Europa is de groei het minst, met sponsorbestedingen die in 2014 met maar 2,1% groeien naar $14,8 miljard. De sponsorbestedingen door Noord-Amerikaanse bedrijven groeien in 2014 met 4,3%. De verwachting is dat de bestedingen naar $20,6 miljard stijgen. Over 2013 bedroeg de groei 4,5%, duidelijk onder de verwachting van 5,5% die IEG begin 2013 voorspelde. De grootste groei vindt plaats binnen de domeinen sport (4,9%) en entertainment (4,6%). Kunstsponsoring laat de kleinste groei zien met 1,4%.

Als de sponsoruitgaven in Noord Amerika niet worden meegerekend besteden sponsors wereldwijd in 2013 $33,4 miljard. Dat cijfer zou dit jaar moeten groeien met 3,9% naar $34,7 miljard.

Hoewel sponsorbestedingen nog steeds een groei vertonen heeft de interesse bij bedrijven in andere marketingmogelijkheden, met name digitale (sociale en mobiele) media, het enthousiasme getemperd om de sponsorbestedingen significant te laten stijgen. Sponsorzoekers zouden nieuwe media niet als concurrent moeten zien, maar hun rol als katalysator meer moeten benadrukken bij het creƫren van interesse, betrokkenheid en enthousiasme voor de sociale en mobiele platformen van hun partners door de relevante content die ze kunnen leveren.

Hoe de sponsorbestedingen zich in Nederland ontwikkelen wordt bekend in het eerste nummer van Sponsorreport dat deze maand verschijnt. Daarin ook een uitgebreid overzicht van de wereldwijde ontwikkelingen in sponsorbestedingen.

CONTACT