Sponsorinkomsten BVO’s gedaald

30 januari 2014

De sponsorinkomsten van de Eredivisieclubs zijn in het seizoen 2012/2013 met 10 miljoen euro gedaald. Dat blijkt uit de donderdag gepresenteerde jaarcijfers door de Eredivisie CV en Coöperatie Eerste Divisie. In het afgelopen seizoen bedroegen de totale sponsorinkomsten voor de 18 Eredivisie-clubs € 187,73 miljoen euro. Een seizoen eerder was dat 197,298 miljoen euro, een afname met 5,7%. Vier clubs wisten op hetzelfde niveau te blijven en twee clubs realiseerden een stijging.

De gemiddelde sponsorinkomsten bij de clubs uit de Jupiler League bleven nagenoeg gelijk en gingen van 1,862 miljoen euro naar 1,884 miljoen euro. Dit is een stijging van 1,2% ten opzichte van het seizoen 2011/’12.

Sponsoring is nog steeds de belangrijkste vorm van inkomsten voor een betaaldvoetbalorganisatie. Deze inkomstenpost bestaat uit de volgende categorieën: shirtsponsoring, bordreclame, wedstrijdsponsoring, verhuur ruimtes, kledingsponsoring, naamgeving, collectieve contracten en overige sponsoring.

Over het geheel genomen is de weg richting financieel herstel gecontinueerd, zo blijkt uit de rapportage. Beide divisies zien dat het bedrijfsresultaat nagenoeg gelijk is gebleven, het weerstandsvermogen is verbeterd en er net als in de voorgaande jaren een stijging in de omzet is te zien.

Frank Rutten, directeur Eredivisie CV (ECV): ‘Dat de clubs erin geslaagd zijn om in economisch uitdagende tijden het bedrijfsresultaat nagenoeg gelijk te houden, is bemoedigend. Het blijft echter van belang te realiseren dat verschillen tussen clubs groot zijn. Waakzaamheid blijft dus geboden, maar de helft van de Eredivisie clubs draaide afgelopen seizoen break-even of met winst. Een uiterst succesvol jaar op de transfermarkt en de keus voor talent uit eigen opleiding heeft onderaan de streep zelfs geleid tot een bescheiden winst. Zo blijft de Eredivisie goed op koers richting totale financiële gezondmaking.’

Lees hier het hele rapport: KNVB-Expertise_seizoenincijfers_2012-13

CONTACT

SponsorMaps op Twitter

Ad Maatjens
@AdMaatjens
Co-founder en hoofdredacteur vakblad Sponsorreport. De eerste en beste bron voor al het sponsornieuws, -insights en -onderzoek. Muziekfanaat.
  • RT : Voor zijn voorlopig laatste concert is een bijzondere samenwerking aangegaan met . Via het platform z…
  • RT : In zijn nieuwste blog gaat in op het belang van een digitale eindbaas, oftewel een Chief Digital Officer. "D…
  • https://t.co/x9RL4JW6V7
  • https://t.co/8SEYwOzMLi